Öland 23/7 2008

Blev en tur ner till Ölands Södra Udde idag. Stannade i Lerkaka för att kolla på kvarnarna, köpte även en Ölands keps. Sedan åkte vi vidare till fyren Långe Jan, jag gick aldrig upp i fyren. Det blev även ett besök på Borgholms Slotts ruin, jätte intressant att gå med på guidningen som vanligt. Nu ska vi snart äta sedan ska vi troligen åka iväg och kolla på solnedgången och kanske bada lite.

Öland 22/7 2008

Som jag skrev igår så blev det ett besök i djurparken. Som vanligt var det jätte roligt. Vi kollade på djuren och åkte lite karuseller, åkte nya berg och dalbanan. Vi kollade även på cirkus eftersom Ölands Djurpark har en egen cirkus. Efter att ha vart på djurparken i ett antal timmar så åkte vi till stugan och åt lite pannkakor. Kollade lite på tv, gick och la mig klockan 22 så jag missade Morden i Midsomer eftersom det började senare pga DN-Galan.

Öland 21/7 2008

Tessan var lite grinig i morse så hon följde inte med när vi andra skulle iväg. Vi åkte först till Byrums Raukar, jag tog ett antal bilder där, som jag kommer lägga upp här på bloggen. Nästa stopp blev Skäftekärrs Järnåldersby, som vanligt var det jätte intressant eftersom jag älskar historiska saker. Så jag skulle gärna bli antingen historiker eller arkeolog. Men jag vet inte båda kanske är ungefär samma sak. Vi åkte sedan till Ölands Norra Udde och fyren Långe Jan. Jag var aldrig upp i fyren men jag har ju vart det förut så jag missade inget. På vägen tillbaks till stugan så stannade vi i Köpingsvik, kollade lite i Tältvaruhusen, pappa köpte ett par shorts. Väl tillbaka i stugan så bestämde vi oss för att åka upp till Djupvik för att äta en bit mat och kolla på solnedgången men det kom massa moln så det blev ingen riktig solnedgång. Nu ska jag läsa tidningen och sedan ska jag lägga mig och sova.

Vädret har vart jätte bra idag, soligt och fint. Vad jag har hört så ska det bli lika bra väder imorgon.

Imorgon ska vi till Ölands Djur Och Nöjespark, som vanligt kommer det nog bli jätte kul, ska åka nya berg och dalbanan Afrika Expressen.

Öland 20/7 2008

Idag har vi vart in till Färjestaden, var till köpcentret. Sedan åkte vi till stugan igen. Jag och pappa fick lite tråkigt så vi åkte in till Borgholm, kollade i lite affärer men jag köpte inget även fast jag hittade en sak som jag ville ha, en dokumentär på DVD. Vi åkte tillbaka till stugan och åt lite mat. Jag och pappa tog en liten promenad och utforskade området lite. 19.30 åkte vi till Djupvik, jag tog lite kort och vi gick och kollade lite inne på campingen. Det har varit lite konstigt väder idag, det regnade ungefär halva dagen sedan var det bara lite molnigt. Undra vad vi ska göra imorgon?

Öland

Här kommer som en liten dagbok från veckan på Öland.

Bästa dagen i mitt liv (så här långt)

Igår var det Dagen med stort D, Iron Maiden på Stockholms Stadion och jag och min kompis Benjamin var där. Vi tog tåget från Eskilstuna klockan 10.05, var framme i Stockholm klockan 11.15. Vi tog en promenade till Stadion, vi hade med oss karta så att vi skulle hittta. Vi var vid Stadion klockan 12. Sedan väntade 5 timmars köande. När det väl insläppet startade så lönade det sig att vänta så lång tid för vi stod ungefär 6 meter från scenen.

Det var 32 151 personer på Stadion och vi lyckades stå 6 meter från scenen, helt otroligt. 18.30 började första förbandet spela, Lauren Harris med band. Lauren Harris är för övrigt Iron Maiden basisten Steve Harris dotter. Lauren Harris spelade i ca. 25 minuter. Sedan fick vi vänta 30 minuter innan nästa förband kom in på scenen, Avenged Sevenfold hette bandet. De spelade en timme.

En timme eftar att Avenged Sevenfold hade klivit av scenen var väntan äntligen över. Winston Churchills klassiska tal från Andra Världskriget ljöd i högtalarna. Iron Maiden kom ut på scenen och började med att spela Aces High. Alla låtarna var jätte bra. De spelade nästan bara låtar från 80-talet det var bara Fear of the Dark som inte var från 80-talet. Fear of the dark gjordes 1992. Det var riktigt häftigt att se Iron Maidens monster maskot Eddie komma ut på scenen under ett av extranummrena. Iron Maiden spelade i ungefär 2 timmar.

Sedan var det bara att försöka ta sig ut och det gick väldigt smidigt. På vägen till tunnelbanan köpte jag en affisch för endast 50 kr. När vi väl kom till Tåg Centralen tog vi Pendeln till Södertälje Hamn och där stod pappa och väntade. Vi var hemma 01.30.

Det var en väldigt lyckad dag och jag måste bara gå på fler Iron Maiden konserter, nästa gång hoppas jag att Junnu kan följa med.

Här står vi i kön

En publik bild

Ni får ursäkta bild kvalitén. Bilden är tagen med mobilen.
Men det här är i alla fall Iron Maiden.

En till publik bild

Iron Maiden

Den här bilden ska föreställa Eddie men han blev lite ljus så det syns inte att det är Eddie

SETLIST, Iron Maiden, Stockholms Stadion 2008

Publik bild

Affischen som jag köpte

Utflykt

Idag gjorde jag, pappa och Rigmor en dags utflykt. Det var inte planerat så vi åkte inte förens ungefär klockan 11.30. Vi åkte först till Karlstad, åkte in i Karlstad för att kolla på Färjestads ishall, Löfbergs Lila Arena. Den var riktigt stor, dit kommer jag åka fler gånger men då ska jag kolla på hockey.

Sedan åkte vi mot Norskagränsen med ett stopp i Arvika för att äta lite mat. När vi kom fram till Norskagränsen (Morokulien) så kollade vi på Frihetsmonumentet som står där. Det restes år 1914. Vi gick även på en liten marknad som också fanns där.

På hemvägen stannade vi i Charlottenberg och gick in på stadens Köpcenter. Det var mycket större än Tuna Park. Sedan stannade vi Arvika för att tanka.

Resan gick jätte bra och vi kom hem klockan 21.

Löfbergs Lila Arena

Fredsmonumentet

Norska och Svenska fredsvänner reste detta monument 1914 med tack för hundraårig fred.

Bra väder

Det verkar som att det ska bli bra väder på onsdag när jag ska på konserten i Stockholm.

Snart Snart

Nu är det bara en vecka kvar tills jag ska se Iron Maiden på Stockholms Stadion. Det ska bli grymt roligt att se dom live, för första gången i mitt liv.